*

Marko Mäkinen

Minne menet, VR?

  • Minne menet, VR?
  • Minne menet, VR?

Monelle suomaliselle ei todellakaan liene aiheena uusi  valtion rautatieaseman asiakaspalvelu eikä sen kehittämistarpeet. Tuon kuitenkin oman näkökulmani lisää soppaan ja kerron esimerkin yhdestä tilanteesta, jonka tässä eräänä lokakuun alun pyhäpäivänä koin. Monilla voi olla vertaiskokemuksia ja tuon tässä myös kirjoituksellani vertaistukea ja terapiaa.
Tarkoituksena oli matkustaa syyskuun viimeisenä päivänä Turkuun järjestysmieskoulutuksen kertauskurssille ja olinkin ostanut lipun netin kautta etukäteen kun sen edullisesti voi ostaa jos on varhain liikkeellä. Printtasinkin jo piletin ja kaiken piti olla valmiina. Junakin ois menny sopivasti Salosta ennen kurssin alkua klo 9.00 muistaakseni olisi ollu sopiva lähtö. Kuitenkin kurssi siirtyi yhtä päivää myöhemmin 1.10. sunnuntaihin ja silloin myös opiskelijakorttini syyskuun eräpäivä tuli vastaan ja piti pyytää kymppi matkarahaa, joka kylläkin järjestyi koska minul oli matkalippu ja noin 8 euroa tilillä.  Matkarahakin järjestyi kun se kurssin ihminen kertoi että saan kympin sieltä.
Huokaisin helpotuksesta, ja kun kurssiaamu koittin, pyöräilin hyvissä ajoin asemalle ostamaan sitten sillä 8:lla eurolla vaikka aikuisen lipun kun opiskelija-ale ei enää ollut voimassa. Tyrmistyksekseni kävi ilmi, että lipunmyyntiautomaatti oli suljettu. Kun aikaa oli alle 3 minuuttia ja juna jo saapunut, niin ei siinä tosiaan oo aikaa mennä asemalle toiselle automaatille. Koska kurssista tuun olemaan muutenkin myöhässä koska klo 9 junaa ei ole sunnuntaina, niin en jätä junaa väliin enkä soita mihinkään ihme maksulliseen palvelunumeroon.
Paluumatkalla sain maksukorttini jumiin ja sain nostettua Salesta 8 euroa, ja matkustin lopulta bussilla ja bussikuski myi opiskelijalipun, vaikka yli yhden päivän yli syyskuun, minä aikana edellinen tarra on vielä voimassa.
Kaiken kaikkiaan olen pettynyt VR:n lipunmyyntiin nyt ja muutenkin toivon, että VR saisi lipunmyynnin toimimaan kunnolla ja poikkeuksetta nämä automaatit olisivat kunnossa. Nyt junan olisi kohdallani voinut olla myöhässä vaikka 10 minuuttia, niin olisin ehtinyt käydä sisällä ostamassa lipun. Toisaalta juna on ollut kohtuuttomasti myöhässäkin dramaattisina kertoina. Kerran minulla oli hoppu uudenvuodeniltana järjestysmiestehtävään Turkuun ja juna oli vaatimattomasti noin puoli tuntia myöhässä. Sinänsä minulla oli riittävästi aikaa ennen vuoroo mutta en osannu sentään puolen tunnin aikaa odottaa. Siinä ajassa olisin ehtinyt päästä bussillakin konsanaan perille.
Silloin naiskonduktööri hoputti minua poistumaan junasta, vaikka minulla siinä alkoi tulla kiire ja hyvä ettei se vaaleatukkainen konduktööritär ei puhaltanut pillillä korvaani rientäessäni vaunusta ulos.  Kielteisin kokemus asiakaspalvelusta sattui jo usea vuosi sitten Helsingissä, jossa harhailin erehdyksessä väärään junaan. Kondutööri puuttui eksymiseeni ja huusi ja kiroili kuin palotorvi. Ne  kasvot ja käytös ei oikein unohdu eikä muutenkaan asiaton käytös mielialaa nosta.
Nämä ovat yksittäisen ihmisen elämänkokemuksia ja pieniä murheita kokonaisuudessaan. Yleensä olen saanut kondyktööreiltä  ainakin neutraalia kohtelua, mutta myös esim. "Päivää, lipuntarkastus" olisi huomaavaisempi tervehdys, kuin "lipuntarkastus".  Myös junat voisi olla ajallaan tai ihmisille pitäisi myöntää sopivia korvauksia menetetystä ajasta. Lippujen vaihto-oikeutta ja lipunmyyntiautomaattien toimintavarmuutta tulee parantaa ja ennenkaikkea saada matkustajille turvallisuuden ja hyvinvoinnin tunnetta, että junat kulkee ajallaan ja asiakaspalvelu on inhimillistä. Olen kuullut hälyttävää tietoa, että lipunmyynti loppuisi junista, niin tulee kysymys että jos automaatti ei toimi eikä nettii oo niin onko sitten jäätävä asemalle vai mentävä bussilla missä taatusti ainakin vielä on käteinen kelvannut.

Marko Mäkinen
Salo
 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Mikäli itse olisin VR-valtionyhtiön johtaja ja saisin omistajaohjausministeriltä kehotuksen ajaa yhtiö alas niin pitäisin junat liikenteessä ja kieltäisin lipunmyynnin.

Toimituksen poiminnat